4 November 2011

My Hometown

Assalamu'alaikum...
Hi, all... Oyah, btw I CAN'T WAIT UNTIL TOMORROW! you know why? I go back to my HOMETOWN. Yogyakarta, Indonesia. There, some picture that I found in Weheartit
Candi Borobudur
Just, uhmm... ?
We call this, Tugu Yogyakarta
There. Candi Borobudur is not in Yogyakarta, but NEAR. It's so nice. When I was in grade 4 I have wonderful experience there with all of my class mates in Indonesia. Candi Borobudur is in Magelang, Center Java. And I found some information about Candi Borobudur, but it's in Indonesian... Sorry for who speak English :)



Functional of Candi Borobudur

Borobudur dibina sebagai tempat pemujaan penganut agama Buddha kerana ketika itu seluruh pulau mistik Jawa didiami penganut Buddha. Setiap tahun, sambutan Hari Wesak telah disambut di sini pada bulan Mei. Pembinaan semula kuil Borobudur menyebabkannya semakin terkenal di kalangan penganut Buddha dari seluruh dunia. Hari Wesak adalah untuk memperingati hari kelahiran, nafas penghabisan dan masa apabila Boddhisatva menjadi Buddha.
Tetapi Borobudur tidak ada tempat pemujaan sebagaimana kuil Buddha di India atau di China.
Pengaruh Buddha dan Hindu merosot dengan ketibaan agama baru iaitu agama Islam. Sehingga kini hanya terdapat 2 juta penganut Hindu Buddha di Indonesia dengan tumpuan di pulau Bali. Selepas Islam, pengaruh Kristian turut berkembang luas di Indonesia selama 350 tahun dengan jumlah penganut seramai 5 juta orang.
Kemerosotan Borobudur semakin teruk apabila ia ditimbus oleh abu lava gunung berapi. Terdapat dua buah gunung berapi yang masih aktif iaitu Gunung Sundoro-Sumbing dan Gunung Merbabu-Merapi di Sungai Progo. Kawasan ini terpilih sebagai tempat pembinaan kuil kerana penduduknya ramai dan pertanian padi sawah dapat dijalankan kerana tanih lava gunung berapi sangat subur.
Selain kuil Borobudur terdapat 2 lagi kuil di kawasan berdekatan iaitu kuil Pawon dan kuil Mendut. Menurut lisan tempatan, ada jalan selari dari kuil Borobudur ke kuil Mendut. Setiap Mei atau Jun, penganut Buddha mengerjakan perjalanan dari kuil Mendut, ke kuil Pawon dan tamat di kuil Borobudur.
I just copy-paste it from Uncle Wiki. So... if you feel interested, go to Candi Borobudur, Magelang, Central Java! :)
And Jogjakarta... I got some Info too...
Indonesian language...
Transportation in Jogjakarta
Pengangkutan yang ada di Yogyakarta terdiri dari pengangkutan darat (bas awam, teksikereta apiandhong (kereta berkuda), dan beca) serta pengangkutan udara (kapal terbang). Jalan-jalan raya di Yogyakarta kini sudah lebih rapi dan bersih, berbanding dengan tahun-tahun terdahulu kerana komitmen pemerintah daerah Yogyakarta untuk menjadikan Yogyakarta sebagai sebuah kota pelancongan (terbukti dengan ditempatkannya sebuah TV raksasa di salah satu jalan raya Yogyakarta serta juga papan stesen kereta api). Walaupun demikian, jalan-jalan raya di Yogyakarta masih sering mengalami kesesakan lalu lintas.
Kebudayaan (g tau bahasa inggrisnya -_-)
Yogyakarta masih sangat amat dipengaruhi oleh kebudayaan Jawanya. Seni dan budaya merupakan sebahagian yang tidak terpisah daripada kehidupan masyarakat Yogyakarta. Sejak dari masa kanak-kanak sehingga kedewasaan, masyarakat Yogyakarta sering menyaksikan dan mengikuti berbagai-bagai acara kesenian dan kebudayaan di kota ini. Bagi masyarakat Yogyakarta, setiap tahap kehidupan mempunyai erti tersendiri, dengan tradisi merupakan sesuatu hal yang penting yang masih diamalkan sehingga saat ini. Tradisi juga pasti tidak lepas daripada kesenian yang disajikan dalam upacara-upacara tradisi tersebut. Kesenian yang dimiliki masyarakat Yogyakarta sangatlah beragam. Kebudayaan khas di Yogyakarta termasuk pementasan ketoprak, jathilan, dan wayang kulit, antara lain.
If you have chance, you can visit this place... but, sorry, Indonesian language...
Tempat yang menarik di Yogyakarta :
  • Malioboro
  • Museum Keraton, Museum Sonobudoyo
  • Pantai Parangtritis, Pantai Baron, Pantai Samas
Yogyakarta terkenal dengan makanan yang enak, murah, berkhasiat sekaligus menimbulkan nostalgia orang-orang yang pernah singgah atau tinggal di kota ini. Terdapat juga gerai-gerai angkringan dengan:
  • menu-menu khas mahasiswa
  • mi godhog di Pojok Beteng
  • jadah Mbah Carik (Kaliurang)
  • sego abang Njirak Gunung Kidul

dan banyak lagi tempat makan yang lain. 
(...*): Arnab=Kelinci=Rabbit
Click the blue one, for more information!
Source: Uncle Wiki 
Photos:
Tugu Yogyakarta
Malioboro Street

Malioboro Street

Malioboro Mall
Monjali (Monumen Jogja Kembali)

Parangtritis Beach
Parangtritis Beach
Baron Beach
Baron Beach


Go, visit JOGJAKARTA, INDONESIA! MY HOMETOWN! :D 
Photos Source: Granpa Google
Ok, bye, then.... :D

Tidak ada komentar: